Optimer dine metabeskrivelser, og boost din CTR (5 lette metoder)

arrow_1.png
Metabeskrivelser, der booster din CTR.

Gode metabeskrivelser er altafgørende, når du vil have folk til at klikke sig ind på dit website. Men hvordan pokker optimerer man metabeskrivelserne til at give den maksimale CTR? Dét løfter vi sløret for her – med 5 lette metoder, du kan anvende i dag.


Når du foretager en søgning på Google, så præsenteres du for en lang liste af resultater. Nogle af dem er mere fristende at klikke sig ind på end andre.

De fleste tænker ikke over det – og ofte er det da også bare de første to eller tre hits, man vælger imellem.

Men netop dét, at folk ikke tænker over hvad man klikker på fortæller noget vigtigt. At beslutningen om at klikke sig videre på det ene frem for det andet sker helt automatisk.

Dét kan du udnytte – for automat-responsen udløses nemlig af nogle helt bestemte ting.

Hvad er metabeskrivelser?

Metabeskrivelser dækker over to små stykker tekst: Din meta-title (eller page title) og din meta-description.

Disse fungerer i fællesskab som en appetizer, som Google bruger til at præsentere dit søgeresultat med. Her er et eksempel:

Eksempel på metabeskrivelser.

Nemlig.com’s page title toner frem i den blå farve, og umiddelbart under – det er deres meta description.

Skal jeg skrive de her metabeskrivelser?

Det er god praksis at skrive en metabeskrivelse – en meta title og en meta description – for hver side, der ligger på dit website.

Hvis du ikke selv skriver metabeskrivelserne, så kommer Google med sit eget bud på en introduktion til dit indhold – og det er, mildest talt, altså lidt som at kaste med terninger om metabeskrivelserne.

Mit bedste råd er derfor: Gør det selv.

Men hvordan får du så de bedste resultater ud af arbejdet med metabeskrivelser? Læs med herunder hvor du får 5 lette metoder, der sikrer et boost til din CTR.

Tip #1: Brug power-ord

Power-ord er ord, som er gode til at vække følelser og instinktreaktioner. De bruges som ekstra blikfang, nudging eller lokkemad i metabeskrivelser for at få folk til at klikke.

Et godt eksempel er power-ordet “gratis”.

At noget er gratis tiltrækker helt automatisk opmærksomheden fra de fleste – simpelthen fordi gratis fornøjelser stadig er i høj kurs for vores urmenneske-hjerne. “Gratis” trigger en ubevidst cost/benefit-analyse, der skal få os til at gå efter de lavthængende frugter først.

Ordet “gratis” vækker fx følelser som:

  • eufori
  • nysgerrighed
  • frygt for at gå glip af noget (som alle de andre får)

Bruger du power-ord i dine metabeskrivelser (på en passende måde, selvfølgelig), så kan det være med til at øge CTR.

Der findes mange power-ord med en lignende effekt, som du kan bruge i dine metabeskrivelser. Ord som “revolutionerende”, “ny” og “nemt” er blot nogle få eksempler blandt rigtig mange.

Tip #2: Match søgeintentionen

Hvor ofte bruger du Google?

Tænk over det – for hvis du er bare en smule gennemsnitlig, så er det flere gange om dagen. Og hver gang du bruger Google, så ligger der en bestemt hensigt bag.

Hensigten bag en Google-søgning kalder man for søgeintentionen.

Generelt kan man gruppere søgeintentioner i 4 forskellige kategorier:

  • Informationssøgning (eksempel: “Golden Retriever vægt”)
  • Søgning efter websites eller brands (eksempel: “McKinsey”)
  • Søgning efter købsmuligheder (eksempel: “jeans til hende”)
  • Kommerciel research (eksempel: “bedste airfryers 2023”)

Når du skriver dine metabeskrivelser, så gør det helt klart hvilken hensigt din side imødekommer. Når du matcher søgeintentionen med din metabeskrivelse, så øger det din CTR.

De øverste resultater på Google for de ovenstående søgninger er faktisk ret eksemplariske, når det kommer til at matche søgeintentionen. Laver du en informationssøgning efter “Golden Retriever vægt” dukker denne side op som den øverste:

En metabeskrivelse, der passer til en informationssøgning.

Hvis du derimod søger efter “jeans til hende”, så er det en søgning efter en købsmulighed. Og igen er der bingo i titlen på det første resultat:

En metabeskrivelse, der passer til en søgning efter købsmuligheder.

Og sidst, hvis du søger efter “bedste airfryers 2023” for at lave kommerciel research, så kommer denne side frem:

En metabeskrivelse, der passer til en kommerciel research-søgning.

I alle ovenstående tilfælde er brugerens hensigt imødekommet helt eksplicit.

Tip #3: Brug keywords i din description

Hvis meta-description indeholder det samme keyword, som folk søger efter for at finde din side, vil disse blive fremhævet med fed i din meta-description.

Her er et eksempel, der dukker op når du søger efter “billige plakater”:

Keywords er vigtige at bruge i meta-description, da de markeres med fed.

Indrømmet – den visuelle effekt er lille. Men det ér altså mere blikfang.

At inkludere keywords i din meta-description kræver selvfølgelig, at du ved hvad folk søger efter for at finde din side. Ofte er det dog lige til højrebenet.

Tip #4: Brug tal i titlen (hvis du kan)

Noget af det, der fanger ekstra meget opmærksomhed i en metabeskrivelse, er brugen af tal.

Tal i titlen virker overbevisende og tiltalende, fordi det giver indtryk af noget konkret. Søger man på “tjen penge hjemmefra” dukker et godt eksempel op:

Tal i meta-title kan øge din CTR.

I dette tilfælde tjener brugen af tal to ting:

  • “2023” viser, at metoderne til at tjene penge hjemmefra er aktuelle (du kan bruge dem nu!)
  • “40 måder” indikerer, at sidens indhold er samlet i en konkret liste, der er nem at få overblik over

Begge dele er ekstra lokkemad – og det virker.

Du skal dog ikke presse tallene ind i titlen for enhver pris. Tal i dine metabeskrivelser skal gerne være retvisende for noget relevant på eller om din side.

Tip #5: Skriv ikke for meget (men heller ikke for lidt)

Det duer ikke med en lang smøre når du skriver meta-beskrivelserne. Kort, præcist og overbevisende er dét, du skal gå efter at ramme.

Google afsætter en fast mængde plads til at vise metabeskrivelserne for de enkelte resultater på en søgning. Hvis metabeskrivelserne er for lange vil Google skære noget af dem for at få indholdet til at passe – og det kan skade din CTR.

Se dette eksempel:

Skriver du for meget i din page-title, så afkorter Google din titel i søgeresultaterne.

Personlige billeder og… hvad, egentlig? Måske var det lige det sidste ord, jeg manglede for at klikke mig videre – men Google har skåret det væk, fordi meta-titlen er for lang.

Det handler om at ramme en gylden balance. Du vil som sagt ikke skrive for meget, så dine metabeskrivelser bliver amputeret af Google. På samme tid vil du selvfølgelig gerne udnytte den plads, du får – jo mere du fylder i søgeresultaterne, desto mere opmærksomhed får du også.

Så hvor meget plads har du præcist til metabeskrivelserne?

Her er nogle tommelfingerregler:

  • Meta-titles må fylde 600 pixels (ca. 70 bogstaver) på computer-søgninger
  • Meta-titles må fylde 654 pixels (ca. 75 bogstaver) på mobil-søgninger
  • Meta-descriptions må fylde 960 pixels (ca. 152 bogstaver) på computer-søgninger
  • Meta-descriptions må fylde 680 pixels (ca. 105 bogstaver) på mobil-søgninger

Virksomheden StoryBase har lavet et fremragende, gratis værktøj, der kan hjælpe dig med at ramme disse målsætninger. Det hedder CTR-tool, og du kan finde det her (og nej, jeg samarbejder ikke med dem – det er bare et rigtig godt værktøj).

Du skal være obs på, at tommelfingerreglerne ovenfor ikke altid gælder. Brugerens skærmstørrelse har en effekt på hvor meget plads, Google giver metabeskrivelserne. Pladsen indskrænkes også, hvis Google trækker et billede ud fra dit website til brugerne.

Og så er der også det med fede fremhævelser i din meta-description, som vi nævnte i tip #3. Fed skrift tilføjer altså lige et par ekstra pixels til længden på metabeskrivelsen – og det kan nogle gange være den sidste millimeter, der får Google til at amputere slutningen af beskrivelsen væk.

Bonus-tip: Inkluder en CTA i metabeskrivelsen

Kan du finde plads til en eksplicit CTA, så kan det give brugerne det sidste nudge til at klikke sig videre ind på din side.

Her er nogle eksempler på nogle korte CTA’er, som du kan smide ind til sidst i en meta-title eller meta-description:

  • “Læs mere her.”
  • “Få en gratis demo.”
  • “Bestil nu.”
  • “Find ud af det her.”

Ja, du forstår pointen.

Til sidst…

…skal du huske, at det ikke altid lader sig gøre at efterkomme alle vores råd her i den samme metabeskrivelse.

Ofte handler det om at vurdere trade-off’s mellem 2-3 forskellige alternativer, og så udvælge den bedste. Hvis du har ressourcerne til det kan du også forsøge dig frem med splittests for at finde den metabeskrivelse, der giver dig den højeste CTR.

God skrivelyst!

Del artiklen:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Reddit

Skal vi hjælpe dig med at transskribere?

Prøv Danmarks billigste service – med lynhurtig levering.